Gra w sumowanie

Czy uczenie się dodawania musi polegać jedynie na rozwiązywaniu zadań postaci: “Ile to jest 2 + 2”? Moim zdaniem nie, chociaż mam wrażenie, że wielu (większość?) nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz nauczania początkowego w szkole, nie ma w swoim arsenale ciekawszych zagadek i nie wysilają się na coś bardziej wyszukanego. Oto więc jedna z propozycji ode mnie.

Gra

W grę można zagrać, klikając w link obok: (Gra w sumowanie).

Repozytorium z kodem źródłowym znajduje się tutaj.

Zasady

Celem gry jest kliknąć w niektóre szare liczby, aby ich suma była równa dokładnie liczbie podanej w czarnym prostokącie i wybrać przycisk OK. Jeżeli wybrane zostaną właściwe liczby (zagadki dobierane są zawsze tak, aby było dokładnie jedno rozwiązanie), to gra wyświetli następne zadanie. Jeżeli gracz popełni błąd, będzie miał drugą próbę. Jeżeli za drugim razem również błędnie odpowie, gra zapamięta ten błąd i wyświetli mu kolejne zadanie.

Ekran z gry

Stworzyłem grę jako przykład. Nie ukrywam, że może być nieco zbyt “surowa” dla dzieci. Dodałem do niej jedynie mały bonus: co kilka poprawnie rozwiązanych zadań w środkowym kwadraciku pojawia się inny obrazek. Czy zachęci to dzieci do rozwiązywania zagadek, żeby dowiedzieć się ile jest obrazków i jaki jest ostatni? Nie jestem pewien, ale nie powinno to zaszkodzić.

Porady

Nie polecam zostawiać dziecka samemu z grą. Rodzic, który siedzi obok, będzie widział czy dziecku się to podoba i będzie wiedział kiedy skończyć, gdy tylko zauważy u dziecka zmęczenie lub znudzenie. Lepiej skończyć niż pozwalać dziecku na bezmyślne klikanie. Dobrze, jeżeli komputer kojarzył się będzie dziecku z narzędziem, które pozwala się uczyć, a nie z zabawką.

Bezpieczniejszym pomysłem jest wykonanie tej gry w wersji niekomputerowej. Na zajęciach w przedszkolu realizowałem to w ramach kart pracy, które rozdałem dzieciom: celem było zaznaczenie niektórych liczb kółkiem z pomocą ołówka. Lepszym pomysłem dla pojedynczego dziecka byłoby użyć kartki bloku technicznego, z której można wyciąć kilka kart i zapisać na nich liczby. Dziecko losuje ze zbioru powiedzmy cztery karty, a rodzic patrzy i w myślach wybiera sobie dwie z nich. Następnie podaje dziecku sumę i prosi dziecko o wybranie odpowiednich kart.

Komentarze